Najczęstsze błędy popełniane podczas ogłaszania upadłości konsumenckiej

Upadłość konsumencka jest skutecznym narzędziem pozwalającym na rozwiązanie problemów finansowych i rozpoczęcie nowego etapu życia bez długów. Niestety, pomimo iż proces upadłości konsumenckiej pozornie nie należy do szczególnie skomplikowanych, w praktyce wielu dłużników nie wystrzega się przy upadłości konsumenckiej błędów, które mogą nawet zniweczyć starania o oddłużenie. Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy popełniane podczas ogłaszania upadłości konsumenckiej oraz porady, jak ich uniknąć.

1. Podanie niepełnych lub nieprawdziwych informacji we wniosku o upadłość konsumencką

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez osoby chcące skorzystać z upadłości konsumenckiej jest podanie niepełnych lub nieprawdziwych informacji we wniosku o ogłoszenie upadłości. Powody takiego stanu rzeczy są różne. Zwykle z sytuacją taką mamy do czynienia gdy wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej sporządzany jest przez samego dłużnika, zamiast przez specjalistę z zakresu upadłości konsumenckiej. Zdarza się jednak także, iż podanie nieprawdziwych informacji spowodowane jest chęcią ukrycia przez dłużnika pewnych informacji.

Jak tego uniknąć? Przed złożeniem wniosku, skonsultuj się z prawnikiem specjalizującym się w upadłości konsumenckiej. Każdy wniosek powinien zawierać dokładne dane dotyczące majątku, zadłużeń, dochodów oraz wydatków. Upewnij się, że wszystkie informacje są prawdziwe i kompletne.

Co za to grozi? Pamiętaj, że obowiązkowym załącznikiem do każdego wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej jest oświadczenie dłużnika o prawdziwości podanych danych, a za składanie fałszywych oświadczeń grozi odpowiedzialność karna. Warto pamiętać, iż podanie we wniosku o ogłoszenie upadłości niepełnych bądź nieprawdziwych danych może skutkować nawet umorzeniem postępowania upadłościowego przez sąd. Co więcej, uczciwość dłużnika ma też wpływ na wymiar planu spłaty –  a więc ilość rat na rzecz wierzycieli, które dłużnik będzie musiał jeszcze spłacać. Z naszego doświadczenia wynika, iż uczciwość popłaca!

2. Niewskazanie wszystkich wierzycieli

Kolejnym częstym błędem przy upadłości konsumenckiej jest pomijanie (niewskazanie) przez dłużnika w treści wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej wszystkich wierzycieli. Powody tego mogą być różne. Niektóre osoby pomijają część wierzycieli licząc na to, że uda się uniknąć spłaty określonych długów. Znacznie częściej błąd ten wynika jednak z faktu, iż dłużnik sam nie zna wszystkich podmiotów, którym jest winny pieniądze. Zdarza się to zwłaszcza w sytuacjach gdy problemy finansowe dłużnika rozpoczęły się lata wcześniej, albo gdy dłużnik z jakiś względów odpowiada za “nie swoje” długi.   

Jak tego uniknąć? Dokładnie przeszukaj i przeanalizuj posiadane dokumenty. Jeśli nie masz pewności co do wierzycieli, możesz złożyć pisemne zapytania do organów egzekucyjnych (komornicy, ZUS, US). Warto także przeszukać rejestry dłużników czy uzyskać raport BIK.   

Co za to grozi? Niewskazanie we wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej wszystkich wierzycieli może być brzemienne w skutkach. Istnieje bowiem ryzyko, iż w takiej sytuacji dane zadłużenie, pomimo przeprowadzonej upadłości konsumenckiej, nie zostanie umorzone. Podstawowy cel upadłości jakim jest oddłużenie nie zostanie więc spełniony. 

3. Wyzbywanie się majątku przed złożeniem wniosku o upadłość konsumencką

Przed złożeniem wniosku o upadłość konsumencką niektórzy dłużnicy próbują “przepisać” swoje majątki na członków rodziny lub znajomych, aby uniknąć ich utraty w trakcie postępowania upadłościowego. Zawierają oni w tym celu umowy takie jak umowa darowizny, służebności czy dożywocia.    

Co za to grozi? Przepisy prawa upadłościowego przewidują szereg mechanizmów służących przeciwdziałaniu wyzbywania się przez dłużnika przed ogłoszeniem upadłości konsumenckiej swojego majątku. Takie działania dłużnika mogą być uznane przez syndyka oraz sąd upadłościowy za nieważne. Oznacza to, iż umowy te zostaną z mocy prawa “usunięte”, a strony będę zmuszone zwrócić przejęte w ten sposób aktywa. Przykładowo, zawarta przez dłużnika w ciągu 5 lat umowa darowizny mieszkania może zostać uznana za bezskuteczną, co oznacza iż obdarowany będzie zmuszony oddać mieszkanie syndykowi. Co więcej, wyzbywanie się przez dłużnika majątku może zostać uznane za celowe doprowadzenie do niewypłacalności, co może skutkować zakończeniem postępowania upadłościowe bez oddłużenia. 

4. Brak współpracy z syndykiem

Po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej syndyk kieruje postępowaniem – zarządza majątkiem dłużnika i nadzoruje proces upadłościowy. Niestety, bardzo często zdarza się, iż dłużnik odmawia współpracy z syndykiem, bądź współpracuje w sposób niewłaściwy. Brak współpracy może polegać w szczególności na niestosowaniu się do poleceń syndyka, nieudzielenia przez dłużnika informacji na temat jego osoby bądź majątku, niedostarczaniu wymaganych przez syndyka dokumentów. 

Jak tego uniknąć? Zachowuj pełną współpracę z syndykiem, dostarczaj wszelkie wymagane dokumenty i informacje na czas. Nie dokonuj czynności, których przepisy prawa upadłościowego zabraniają. 

Co za to grozi? Brak współpracy z syndykiem może skomplikować proces i wydłużyć czas trwania postępowania. Co więcej, przy uporczywym braku współpracy dłużnika z syndykiem, syndyk może złożyć do sądu upadłościowego wniosek o umorzenie postępowania upadłościowego wobec dłużnika. 

Podsumowanie

Ogłoszenie i przeprowadzenie upadłości konsumenckiej jest procesem, który wymaga precyzji i staranności. Unikanie powyższych błędów jest kluczowe dla pomyślnego przeprowadzenia postępowania upadłościowego. Korzystanie z profesjonalnej pomocy prawnej oraz ścisłe przestrzeganie obowiązujących przepisów Prawa upadłościowego może znacząco zwiększyć szanse na skuteczne przeprowadzenie upadłości konsumenckiej i rozpoczęcie nowego etapu życia bez długów.

C&O to kancelaria adwokatów i radców prawnych z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pomagamy przedsiębiorcom i osobom fizycznym. Nie boimy się trudnych spraw.

Ostatnie posty:

Wpisz swój numer
oddzwonimy do Ciebie